zaterdag 25 juni 2011

Phylium Giganteum

Phylium Giganteum is het grootste wandelende blad in cultuur. De vrouwtjes kunnen 10 tot 11 cm groot worden.

In cultuur komen geen mannetjes voor. De soort is dus pathogenetisch. Dit betekend dat de eitjes onbevrucht zijn en er dus alleen nieuwe vrouwtjes geboren worden.
Dit maakt het kweken van deze soort phylliums een stuk eenvoudiger. In het verleden heb ik al eens gepoogd om Phyllium bioculatum var pulchrifolium te kweken. Ik had hier echter een te kleine kweekgroep van. De mannetjes groeien veel sneller (vervellen ook 1 maal minder) dan de vrouwtjes. Bovendien leven de mannetjes korter. Hierdoor had ik slechts zeer korte tijd een volwassen koppeltje bij elkaar vrouwtje. Het mannetje stierf vrij snel nadat de man volwassen was. Nu zijn Phylliums zowiezo niet de makkelijkste takken om te kweken. Kortom de kweek mislukte volledig.

Dit probleem heb je dus niet met deze Phyllium soort. Bij mij gaat de kweek dan ook voorspoedig. Ik heb wel gezorgd dat de beestjes een luchtige maar ook vochtige omgeving hebben. Ze zitten in een exo terra bak van 30x30x45cm. De bovenkant van deze bakken is van gaas en daarbovenop heb ik een computer ventilator gelegd. Deze blaast ieder uur 1 minuut. De luchtverplaatsing stimuleert de dieren om te eten. Op de bodem van de bak ligt een dikke laag keukenpapier. Het keukenpapier houd ik constant vochtig. Onder meer door er een flesje cola met water ondersteboven op te zetten. In de dop zit een klein gaatje en op die manier loopt het flesje in ongeveer 5 dagen leeg. Het keukenpapier zuigt het flesje leeg zodra het te droog wordt. Verder sproei ik geregeld (eens in de 2 a 3 dagen). Op deze manier lukt het me om alle dieren veilig door de vervellingen te krijgen. Zijn ze eenmaal adult dan zijn er geen noemenswaardige problemen meer. Op dit moment heb ik 2 adults en 3 subadults. Een mooie soort om te houden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten