woensdag 12 oktober 2011

Eurycnema goliath


Sinds kort heb ik deze prachtige soort in mijn collectie. Ik heb nimfen uit duitsland opgestuurd gekregen. Deze groeiden zonder noemenswaardige problemen op tot subadult. Ik voer de dieren uitsluitend eucalyptus.  Alle Eurycnema soorten komen uit AustraliĆ«. En eucalyptus is daar hun vornaamste voedselplant.

Om de beesten ook de laatste vervelling goed te kunnen laten doorstaan is echter nog niet zo makkelijk. Door 's morgens en 's avonds te sproeien heb ik toch 2 vrouwtjes volwassen gekregen. 2 vrouwtjes hebben de vervelling van subadult naar adult niet overleefd. Bij de mannen was er in de laatste fase geen uitval meer.

De dieren zijn goed te hanteren. Wanneer je ze te ruw benaderd zullen de dieren hun vleugels spreiden en ook met hun achterpoten trappen om zich te verdedigen.

De soort is nauw verwant met Eurycnema osiris.  Deze soort is zover mij bekend echter niet meer in cultuur.
Het ei van Eurycnema goliath geribbeld en niet glad. Dit in tegensteeling tot de eieren van Eurycnema osiris die glad zijn. Er zijn natuurlijk ook bij de dieren verschillen in kenmerken. Het is echter wel frappant dat je soms al aan de eieren de soort wandelende takken kan herkennen. Zelfs als ze uit dezelfde familie komen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten